Публикатор

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?

Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

Dofinansowanie może otrzymać:
  • bezrobotny,
  • absolwent CIS
  • absolwent KIS
  • poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".

W jakiej wysokości środki można otrzymać?

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.

Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy).
Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013, str. 1).
Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
  • prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy (i niezawieszanie działalności gospodarczej w tym okresie),
  • niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej

Wniosek o dofinansowanie  należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy.
Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
  • kwotę wnioskowanych środków,
  • rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
  • kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
  • szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
  • proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).

Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.

Wprowadzone zmiany rozporządzenia w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej:

  • zniesienie warunku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 12 miesięcy dla ubiegających się środki na podjęcie działalności gospodarczej, jeżeli zakończenie dotychczas wykonywanej działalności nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID 19, w związku z wystąpieniem tego stanu, a przedmiot planowanej działalności gospodarczej jest inny od działalności zakończonej,
  • możliwość zawieszenia działalności gospodarczej lub podjęcia zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • możliwość kontynuacji umowy w przypadku śmierci osoby, która otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej w przypadku ustanowienia zarządu sukcesyjnego.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej

UWAGA: Formularze dokumentów dotyczących pomocy de minimis znajdują się pod adresem https://lubaczow.praca.gov.pl/-/11385648-pomoc-de-minimis

 

Załączniki

UWAGA Prosimy o przeczytanie informacji dotyczącej dokumentów związanych z udzielaniem pomocy de minimis
UWAGA Prosimy o przeczytanie informacji dotyczącej dokumentów związanych z udzielaniem pomocy de minimis.docx 10 KB
Wniosek o dofinansowanie w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem działalności gospodarczej
Wniosek o dofinansowanie w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem działalności gospodarczej.doc 259 KB
Wniosek o dofinansowanie w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem działalności gospodarczej
Wniosek o dofinansowanie w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem działalności gospodarczej.pdf 299 KB
Regulamin przyznawania przez Starostę Lubaczowskiego jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej
Regulamin przyznawania przez Starostę Lubaczowskiego jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.pdf 159 KB
Karta oceny wniosku o dofinansowanie
Karta oceny wniosku o dofinansowanie.pdf 132 KB
Oświadczenie poręczyciela o uzyskiwanych dochodach
Oświadczenie poręczyciela o uzyskiwanych dochodach.pdf 237 KB
Oświadczenie poręczyciela o uzyskiwanych dochodach
Oświadczenie poręczyciela o uzyskiwanych dochodach.doc 113 KB
Deklaracja pochodzenia używanego składnika majątkowego i oświadczenie sprzedawcy
Deklaracja pochodzenia używanego składnika majątkowego i oświadczenie sprzedawcy.doc 33 KB
Deklaracja pochodzenia używanego składnika majątkowego i oświadczenie sprzedawcy
Deklaracja pochodzenia używanego składnika majątkowego i oświadczenie sprzedawcy.pdf 128 KB
Oświadczenie majątkowe do aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji_RODO (1)
Oświadczenie majątkowe do aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji_RODO (1).docx 41 KB

Menu Display