Informacja o projekcie pilotażowym „Skrócony czas pracy – to się dzieje!”

Print Drukuj

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłasza nabór na projekty pilotażowe pod nazwą „Skrócony czas pracy – to się dzieje!”
I. Podstawa prawna naboru
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, działając na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1 lit. i. i f. oraz art. 211 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620), zwanej dalej „ustawą o rynku pracy”, ogłasza nabór na projekty pilotażowe pod nazwą „Skrócony czas pracy – to się dzieje!”.
II. Cele naboru
Celem naboru jest wypracowanie i przetestowanie modeli skróconego czasu pracy oraz ocena ich wpływu na: zatrudnienie, produktywność, zdrowie pracowników, organizację pracy, a także możliwość godzenia życia zawodowego z prywatnym
pracowników u pracodawców biorących udział w projekcie pilotażowym.
W wyniku pilotażu zostaną opracowane dobre praktyki wdrażania skróconego czasu pracy oraz działania na rzecz jego upowszechniania. Mogą one stanowić również podstawę do rozważenia wprowadzenia odpowiednich rozwiązań do porządku prawnego.
W ramach naboru testowane będą modele skrócenia czasu pracy przy jednoczesnym zachowaniu wynagrodzenia pracowników na poziomie nie niższym niż w chwili przystąpienia do realizacji projektu pilotażowego oraz przy utrzymaniu zatrudnienia.
Realizowane projekty pilotażowe zidentyfikują najbardziej efektywne rozwiązania w różnych sektorach i strukturach organizacyjnych. Jednocześnie pozwolą na wskazanie potencjalnych korzyści i wyzwań związanych z wdrażaniem skróconego czasu pracy — zarówno z perspektywy pracowników, jak i pracodawców.
III. Podmioty uprawnione do realizacji projektu pilotażowego
Realizatorami, do których dedykowany jest nabór są pracodawcy, którzy zaliczają się do:
 podmiotów publicznych, o których mowa w art. 211 ust. 6 pkt 1-2 oraz 7 ustawy o rynku pracy, tj. wojewódzkie urzędy pracy, powiatowe urzędy pracy oraz jednostki samorządu terytorialnego;
 podmiotów współpracujących z urzędami pracy, o których mowa w art. 211 ust. 6 pkt. 9.
Za spełnienie warunku współpracy pracodawcy z urzędami pracy uznaje się złożenie przez podmiot deklaracji o wcześniejszej, bieżącej lub planowanej współpracy. Przez współpracę rozumie się przekazywanie przez podmiot informacji o wyniku pilotażu do powiatowego urzędu pracy, na terenie którego realizowany jest projekt pilotażowy.
2
IV. Rozpatrywanie wniosków
Wnioski będą rozpatrywane przez Komisję do spraw oceny projektów pilotażowych, dokonującą oceny złożonych wniosków, powołaną przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odrębnym zarządzeniem.
V. Terminy naboru wniosków
• termin naboru: od 14 sierpnia 2025 r. do 15 września 2025 r.
• ogłoszenie projektów rekomendowanych do realizacji: do 15 października 2025 r.
VI. Szczegółowe informacje o naborze
Szczegółowe informacje dotyczące naboru znajdują się w załączonym do niniejszego ogłoszenia Regulaminie naboru na projekty pilotażowe pod nazwą „Skrócony czas pracy – to
się dzieje!”.
Wszelkie pytania dotyczące naboru należy kierować na dedykowany adres poczty elektronicznej: scp@mrpips.gov.pl.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu